PODEJŚCIE STRATEGICZNE DO MATURY

Podejście strategiczne do matury

„Życie jest jak rower z przerzutkami. Ale wielu z nas ma biegi, których wcale nie używa”. Charles M. Schulz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skuteczna nauka nie ma nic wspólnego z wkuwaniem. Wkuwać każdy potrafi, choć mało kto odnosi dzięki temu dobre rezultaty. Już od dawna badacze przyglądali się, jak uczą się najlepsi i co z tego wynika. Dlaczego jedni ledwo przechodzą do następnej klasy, a inni mają same piątki i szóstki, poświęcając niewiele czasu na naukę.
 

Okazało się, że jedyną zauważalną różnicą między najlepszymi a resztą uczniów, jest sposób nauki. Sposób, czyli strategia uczenia się. Za chwilę poznasz pięć kroków prowadzących do skutecznej nauki. Oto one:
 

Pięć kroków do skutecznej nauki:

Planuj naukę

Rozpisz sobie dokładny plan czego chcesz się nauczyć. Wypisz na kartce papieru wszystkie tematy oraz rozplanuj ile czasu (orientacyjnie) zajmie ich przyswojenie. Wyznacz terminy graniczne, do kiedy dany materiał zostanie opanowany.

Dziel i łącz tematy

Jedną z ważniejszych strategii jest dzielenie materiału pod względem tematyki na części. Jeśli masz jakieś rozległe zagadnienie, podziel je na drobniejsze – tematyczne kawałki i przyswajaj po troszku. To tak jak ze zjedzeniem arbuza: nie da się tego zrobić w całości, ale po kawałeczku – jak najbardziej. Możesz też łączyć krótkie partie materiału w bloki tematyczne.

Przerywaj naukę

Rób częste a krótkie przerwy między kawałkami podzielonego materiału, oraz dłuższe co 30-90 minut (najlepiej między tematami). Mózg zaczyna nudzić się już po 20-30 minutach skupienia, więc po tym okresie spada zrozumienie i zapamiętywanie. Między dłuższymi przerwami warto też zmieniać tematykę (np. humanistyczną na matematyczną).

Dzięki przerwom korzystasz ze znanych w psychologii zjawisk: prawa początku i końca. Prawo początku to lepsze zapamiętywanie tego, od czego zaczęliśmy naukę. Prawo końca (świeżości) – lepsze zapamiętywanie tego, na czym skończyliśmy naukę. Po środku zapamiętujemy najgorzej. Dlatego im więcej przerw, tym więcej zapamiętasz! Oczywiście bez przesady  🙂

Powtarzaj

Powtórki to kolejny klucz do efektywnej nauki. Posiadamy dwa podstawowe rodzaje pamięci – pamięć długotrwałą i krótkotrwałą. Już wiele lat temu badania potwierdziły, że mózg najlepiej utrwala zapamiętaną informację, jeśli robisz powtórki w określonych odstępach czasu od momentu uczenia. Opracowano więc tzw. krzywą zapamiętywania, według której najlepiej jest powtarzać materiał.

Najczęściej przyjmuje się, że materiał powinien być powtarzany po upływie: 10 minut, 1 godziny, 24 godzin, 48 godzin, tygodnia, miesiąca, 6 miesięcy i roku. Zapewni to utrwalenie wiedzy w pamięci długotrwałej.

Używaj wyobraźni

Jak mawiał Albert Einstein, wyobraźnia jest ważniejsza niż wszystko inne. Używanie wyobraźni to korzystanie z prawej półkuli mózgu. Łącząc prawą i lewą półkulę, uzyskujesz efekt synergii który objawia się znacznie szybszym i trwalszym przyswajaniem informacji. Stosuj techniki pamięciowe, używaj rysunków i symboli, zakreślaj tekst na kolorowo.

Tak, to jest głupie, śmieszne, nonsensowne. I wiesz co? To działa! – Harry Lorayne, autor światowych bestsellerów na temat szybkiej nauki.

Wyobrażaj sobie jak najwięcej materiału, którego się uczysz. Czy jest to Powstanie Styczniowe z historii, czy budowa pierwotniaka z biologii, czy opis z Pana Tadeusza. Im więcej zmysłów użyjesz, tym lepiej zapamiętasz dany materiał.

Pozdrawiam,

Wasz Psycholog

Trener technik szybkiej nauki i czytania

line
copyright © 2011 by Magellanum